TTT- "Slid men vid, ting tager tid " Piet Hein
Fra Artikel af Lektor Mads Nygaard Folkmann : " om det muliges design "
Designere arbejder med det, der endnu ikke eksisterer. Når de skal skabe et nyt produkt, må de allerførst danne sig et billede af, hvordan det skal se ud, og hvordan det skal fungere. Forestillingsevnen spiller derfor en vigtig rolle i designerens værksted.
Det mulige i design’ handler både om, hvad der sker i designprocessen, og om hvad der gør design muligt.
i designprocessen sker det, at designet gennem idé og forestillingsevne bliver presset nye steder hen i forhold til, hvad der er muligt.
Som eksempel på, hvad en designidé kan føre til, nævner han designeren Verner Pantons berømte stol, Panton-stolen:
”Verner Panton fik i 1960’erne den idé, at han ville skabe en stol, der var støbt i ét stykke plast. Men for at formen kunne realiseres, måtte man opfinde en ny teknologi, og udviklingsprocessen kom derfor til at tage 10 år. Men da Panton-stolen var en realitet, gav den os et helt nyt billede af, hvad design er, og hvordan eksperimenterende design kan gribe ind i den moderne verden og flytte vores forestillinger om, hvad der overhovedet er muligt,” forklarer Mads Nygaard Folkmann.
Alle har en forestillingsevne, og når man spørger designere, siger de da også, at forestillingsbilledet er deres udgangspunkt, når de går i gang med at udvikle noget nyt. Men ingen har forsøgt at definere begrebet ‘imagination’, og imaginationen kan da heller ikke beskrives fuldstændig håndfast, men man kan indirekte beskrive, hvad den gør,”
For at komme bag om designernes kreativitet og identificere de forskellige faser i designprocessen arbejder han blandt andet med teorier om, hvilke forhold, der betyder noget for, hvordan designeren går til designprocessen.
En af teorierne handler om modsætninger, f.eks. hvordan designeren kan arbejde med fokus og de-fokus for at komme videre med sit designprojekt. Ved at tvinge fokus et nyt sted hen og abstrahere fra, hvad designprojektet skal ende med, kan designeren nemlig bevæge sig ud i det ukendte og derved få øje på de nye løsningsmuligheder, der er helt essentielle, når det handler om at skabe noget nyt.
”Min forskning viser netop, at en designproces i høj grad består af udforskning. Men samtidig kan jeg se, at designerne bruger det kendte som platform, når de rækker ud efter det ukendte,” forklarer Mads Nygaard Folkmann om et af de foreløbige resultater af sin forskning i det mulige i design.
”Udvikling af nyt design sker i en vekselvirkning mellem at søge noget nyt og hidtil ukendt og at forholde det til noget kendt. Hvis der ikke er en platform i det kendte, kan designet så at sige blive for flyvsk, og samtidig er det fra en søgen efter det endnu-ikke-eksisterende, at design får sin energi,” siger han.
0 kommentarer:
Send en kommentar