torsdag den 26. april 2012

Træning i idegenerering og hurtige prototyper 1:1


"Den eneste vigtige ting med design, er hvordan den forholder sig til mennesker"

Brugbarhed er en træningssag. Vi lever i en verden hvor vi har adgang til alt, og det gør os mere og mere indadvendte og selvfokuserede. "hvad skal jeg få ud af det?" eller "hvad raver det mig?", er måske noget du kender til? Design har et ansvar! Et ansvar at bryde den indadvendte fokus og begynde at tænke brugbarhed, ikke bare for en selv , men for andre. Så hvis du i starten af et projekt tænker - "dette synes jeg er fedt, det skal jeg gøre til mig selv!", så er det høj tid at træne din hjerne! Træne dine tanker i at se din opgave som noget der på en eller anden måde er til gavn for andre mennesker! Gør dine ideer brugbare!



Opgave:
Lav en beklædning udefra en artikel i avisen. Det eneste materiale der må bruges er avispapir og malertape. Udfodringer er dels at finde et udgangspunkt som giver ideer til f.eks. sjove, alvorlige, underlige, nytænkende former for beklædninger, og dels at med et enkelt materiale (avis) skitse, konstruere, mønstre og farvelægge sin beklædning.

Hvorfor?
Et af de bedste materialer til hurtige prototyper er papir. På meget kort tid kan f.eks. beklædninger modelleres op og illustreres. Ideer kan afprøves i sin rigtige skala, og beslutninger kan træffes om den videre udvikling. Der findes ingen design som går direkte på slutmaterialet og målet, det er vejen der hen som er afgørende! Hjernen skal lære at "se", at tage del af andres stof, reflektere og koble sammen indput til et givet output (beklædning). Dette skal øves og øves.


Præsentation: 
 Hagesmækken
 Artiklen handler om en tømmermandsbus i Vegas. Idéen med hagesmækken er at fulde mennesker kunne have den på når de kører i bus, så de ikke brækker sig ud over det hele i bussen, men det havner i hagesmækken i stedet.

Reklamesøjlen
Kjolen her er en model på en brugbar reklamesøjle.

Syvmilesko
 Dette er løsningen på problemet i London med kødannelser i metroen: et par syvmilesko. Så kommer man længere med et skridt.

"sundhed, klog og 50'er"


Denne reklame indeholdt ordene "sundhed", "klog" og "50'er", og her er et par kjoler der afspejles i de ord. Man bliver klog af at læse avis, og aviser er billige, derfor er de lavet af aviser. Det er sundt for miljøet at genbruge aviserne og én af kjolerne kan laves lidt om så man har to kjoler i én; miljørigtigt og smart!

0 kommentarer:

Send en kommentar