fredag den 26. oktober 2012

En uges arbejde med affald






Processen efter en uges arbejde:

Vi har i en uge navigeret i kaos, uden mål, uden et klart mål. Vi har omgåes af vores eget og andres affald, vi har haft hænderne i lorten, vasket, sorteret og forundrets. Vi har varet i kontakt med kommunen, politiet og resturatørskolen for at få ny viden om både vejskilte og nummerplader samt nye materialer.

Faktisk har vi nu gennemført den første delen af en designproces. Ønsker man at finde på nyt, bliver man nød til at ture bevæge sig ud i det ukendte og udvise tillid til at vi finder gode ideer og nye muligheder. Vi har rørt ved det vi ikke selv har valgt eller ikke selv kan lige. Vi har gået i brugerens sko. På den måde udfordrer vi vores hjerne i at se nyt, sådant vi aldrig ville se ellers. Vi har tillegnet os ny viden i procesens første fase.

Nu går vi videre ved at lade vores erfaringer og erkendelser vise vejen til målet.

Hvad har vi så lært? Og hvordan kan vi nu skabe et fælles sprog nu, der går i tråd med både genbrug og jul?

Erfaringer: Mængde. Det er nemmere at skabe hvis man har en mængde af noget f.eks. 20 tomatdåser eller 50 ølkasser. Vi ved at vi kan dele større ting op i dele og på den måde skabe mængde. F.eks. Ved at klippe en cykelslange op i 30 små dele. Repetition of mønster og materialer.

Forslag til mål og produkt!
Guirlander 4m. Skal udføres i et bestemt materiale eller af en given affalds produkt. Vælg mellem, gummi, træ, tekstil, metal (dåser bliver hentet ved frokost) eller andet materiale. Men prøve at holde jer til ET materiale.
Guirlanderne skal udvikles for at sælges som julegave eller tilbehør.
Modtagerne er en bevidst konsument som søger historier og mening i de ting han eller hun køber. Derfor er en tillhørende historie vigtig, ikke bare guirlanderne som sig selv, men i de materiale der bruges, hvor det kommer fra eller fundet hen etc.

Ju mere interessant og spændende en produkthistorie er jåu større er sandsynligheden for at den bliver en del af købernes liv og identitet. Vi skal bidrage til at den bevidste forbrugere kan fungere som en slags ambassadør eller fortale for vores produkter ved at historien spreder sig i købernes netværk. En god historie er grundlaget for at skrald kan få en plads i ellers så "fine" hjem.

Tidsplan:
MANDAG idegenerering skitserne. Ideer på guirlander af affald, kom i sving, mindst 5 ideer / gruppe, person
TIRSDAG Præsentation, ideboost. modellere produktion af prototype, dummie.
ONSDAG produktion
TORSDAG produktion
FREDAG paketering dokumentation. deadline fremvisning for genbrugsguiden.
Emballage i karton i forskellige størrelser
Etikette historiefortælling til hvert produkt
Ide og design 2012

0 kommentarer:

Send en kommentar